Mandatele trec, problemele rămân

Locuitorii municipiului Chișinău se confruntă cu aceleași probleme locale, pe care le resimt zi de zi, mandat după mandat. Fie că țin de serviciile municipale sau infrastructură, oamenii în continuare simt efectele acestora. Conform sondajului efectuat de Magenta Consulting în parteneriat cu Primăria MEA, în topul celor mai importante probleme ale chișinăuienilor intră calitatea proastă a drumurilor (48%) și trotuarelor (20%), lipsa curățeniei (33%), aspectul inestetic al orașului (15%), numărul redus al unităților de transport public/nerespectarea orarului (13%) și calitatea proastă a unităților de transport public (11%) și corupția (13%).1  Dar să le luăm pe rând.

 

Drumurile și trotuarele

Problema drumurilor și trotuarelor este problema numărul unu a cetățenilor. 48% din respondenții sondajului au spus că cea mai mare problemă a orașului este calitatea proastă a drumurilor. Întrebați care este nivelul de satisfacție față de calitatea drumurilor din oraș, 83% din respondenți au spus că sunt mai degrabă nemulțumiți și foarte nemulțumiți de calitatea acestora. Deși unele străzi au fost reparate, în Chișinău drumurile sunt în continuare o bătaie de cap pentru șoferi, iar trotuarele – pentru pietoni, vârstnici și părinți cu cărucioare. În ultimii patru ani chișinăuienii au asistat la reparația, în condiții dubioase, a celor mai importante străzi din capitală. Este vorba de strada Ștefan cel Mare, str. Constantin Negruzzi, str. Tighina, str. Vasile Alecsandri, str. Alexandru cel Bun și str. 31 August 1989 (sectorul Centru; 2015-2017) și strada Alecu Russo (sectorul Ciocana; octombrie 2012 – octombrie 2015). Conform Ziarului de Gardă, în procesul de organizare a reparațiilor acestor străzi au fost identificate abateri la organizarea licitației și selectarea antreprenorului ce a efectuat lucrările. Aceeași companie românească, Delta ACM 93 a reparat cele 6 străzi din centrul capitalei și strada Alecu Russo. Lucrările s-au încheiat cu întârziere, iar fisurile au apărut la numai un an de la reparație. Pentru reabilitarea celor șase străzi din centrul capitalei a fost contractat un credit de 22 milioane de euro, iar pentru reparația străzii Alecu Russo au fost cheltuiți 96.60 mil lei. 2,3,4  

Trotuarele sunt în aceeași stare dezastruoasă ca și drumurile. 20% din respondenți spun că aceasta este cea mai importantă problemă locală, 79% din respondenți fiind foarte nemulțumiți de calitatea trotuarelor din oraș. În 2016, părinții din inițiativa „Pune Umărul” au chestionat peste 400 de părinţi privind calitatea trotuarelor. Majoritatea au menționat că acestea sunt stricate, blocate, au bordurile înalte și rampele abrupte. La data de 22 iunie 2016 grupul de inițiativă a adresat o petiţie primarului general al orașului Chișinău, consilierilor municipali și pretorilor de sector, care a fost semnată de peste 2000 de persoane. În iulie 2016, pentru prima dată, Consiliul Municipal a alocat bani pentru reparația trotuarelor, iar în noiembrie 2016 de la pretura Buiucani inițiativa a obținut reparația unei porțiuni de trotuar din fața grădiniței nr. 26. Iar în 2017, 73 adrese cu trotuare stricate au fost colectate și expediate Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație (DFTPCC) și preturilor de sector cu rugămintea de a fi incluse în “Programul municipal 2017 privind reparația drumurilor și trotuarelor din orașul Chișinău”.5 Drept urmare, DFTPCC a inclus 54 din cele 73 adrese menționate de cetățeni. În prezent au fost reparate doar câteva dintre acestea,6,7 iar cetățenii sunt în continuare în așteptarea unor trotuare mai bune. 

Sursă foto: http://parintii.puneumarul.md

Sursă foto: ZdG

Sursă foto: ZdG

 

Vezi care sunt soluțiile candidaților pentru problema drumurilor și trotuarelor.

 

Lipsa curățeniei 

Lipsa curățeniei este identificată drept cea mai mare problemă de 33% din respondenții sondajului. Iată care este nivelul de satisfacție a cetățenilor privind următoarele servicii și aspecte ale curățeniei din oraș:

  • Colectarea și depozitarea deșeurilor menajere – mai degrabă nemulțumiți și foarte nemulțumiți (55%);
  • Posibilitatea de a sorta deșeurile –  mai degrabă nemulțumiți și foarte nemulțumiți (60%);
  • Curățenia pe străzi – mai degrabă nemulțumiți și foarte nemulțumiți (76%);
  • Eforturile din domeniul ecologic/ protecției mediului – mai degrabă nemulțumiți și foarte nemulțumiți (68%).

În perioada octombrie 2018 – ianuarie 2019, grupul de inițiativă „Femei cu Idei” a întrebat 1 312 femei din 11 circumscripții din capitală care sunt principalele probleme în oraș. Rezultatul chestionării a evidențiat cinci probleme primordiale printre care și mizeria. Din răspunsurile oamenilor, problema mizeriei din oraș se manifestă prin praful și glodul de pe drumuri, gunoiul din spaţiile publice, precum și numărul sporit de animale fără adăpost. Femeile au mai identificat faptul că în prezent, autorităţile responsabile nu fac faţă volumului de deșeuri și utilajul folosit la colectarea gunoiului este învechit. 8 În 2019 în posesia întreprinderii municipale „Regia „Autosalubritate”” au intrat 5 furgonete, cu cabină dublă, prevăzute pentru evacuarea deșeurilor de la stațiile de așteptare și de pe trotuare. Pentru evacuarea zăpezii în sezonul rece și încărcarea deșeurilor în sezonul cald vor fi aduse 5 mini-încărcătoare. 9

 

Vezi care sunt soluțiile candidaților pentru problema lipsei curățeniei.

 

Aspectul inestetic al orașului

De felul în care arată municipiul Chișinău, locuitorii sunt mai degrabă nemulțumiți (39%) și deloc mulțumiți (26%). Printre lucrurile care deranjează cel mai mult în felul în care arată orașul, locuitorii au menționat gunoiul de pe străzi, drumurile și trotuarele stricate, clădirile în stare avariată, Clădirile, fațadele, construite în alt stil decât cel al clădirilor, lipsa spațiilor verzi, starea subteranelor și numărul panourilor stradale și publicitatea pe clădiri ș.a.

În 2015, un grup de tineri activiști au chestionat peste 200 de cetățeni despre cele mai importante probleme ale orașului și au identificat că aceștia sunt deranjați de aspectul inestetic al orașului. Întrebați ce anume îi deranjează, aceștia au menționat panourilor publicitare ce au împânzit tot orașul și clădirile care au un aspect neuniform. În una din cercetările PrimăriaMEA, am analizat problema prin prisma publicității exterioare excesive. Deși există două acte normative ce reglementează publicitatea exterioară, formularea acestora este destul de vagă, lăsând agenților economici spațiu de interpretare. Totodată, autoritățile nu dispun de resursele instituționale necesare pentru a asigura un control corespunzător al publicității exterioare.  Astfel, Chișinăul a ajuns să aibă un aspect pestriț și haotic.10,11,12

 

Vezi care sunt soluțiile candidaților pentru problema aspectului inestetic al orașului.

 

Calitatea proastă a transportului public

Problema transportului public persistă atât în oraș, cât și în suburbiile municipiului. Locuitorii sunt nemulțumiți de numărul redus al unităților de transport public și de nerespectarea orarului acestuia (13%), dar și de calitatea proastă a unităților de transport public (11%). Alte două cercetări marca Primăria MEA ne relatează că transportul public pe care călătorii ar prefera să îl utilizeze este troleibuzul, urmat de microbuz, automobil personal și bicicletă.13 Cauzele care fac transportul public neatractiv sunt starea tehnică a unităților de transport public, nerespectarea orarului, atitudinea șoferilor, dar și lipsa unei viziuni pentru a-l face mai atractiv. Municipiul are nevoie de un plan strategic, consultat cu cetățenii, care să ia în considerare dezvoltarea transportului public în Chișinău și în toate cele 34 suburbii. 14, 15

 

Vezi care sunt soluțiile candidaților pentru problema transportului public.

 

Corupția

Existența corupției din Administrația Publică Locală este confirmată de 82% din respondenții sondajului. Aceștia au spus că nivelul corupției în Primăria municipiului Chișinău este destul de mare și 74% au spus același lucru despre nivelul corupției în consiliul municipal/local. În top se mai află Curțile de Justiție, policlinicile și spitalele și instituțiile de învățământ. Întrebați dacă au oferit sau nu mită, odată ce au interacționat cu serviciile Primăriei sau preturii sectorului, 74% din respondenți au spus că nu au oferit mită, iar 25% din respondenți au recunoscut că au oferit mită pentru a beneficia de serviciile municipale. Acest „status-quo” ne face să ne întrebăm dacă există vreo legătură directă dintre corupția din APL și problemele cu care se confruntă locuitorii zi de zi, mandat după mandat. 

 

Vezi care sunt soluțiile candidaților pentru problema corupției.

 

Echipa Primăria MEA îndeamnă candidații la funcția de Primar și consilier municipal/local să atragă atenția asupra problemelor alegătorilor și îi încurajează să vină cu soluții pe termen lung și pași concreți de soluționare a acestora.

*Sursă foto reprezentativă: Strada Ștefan cel Mare după reparația acesteia, 30 August 2017, sursă foto: motors.md

Distribuie