Potrivit sondajului Primăria Mea, realizat în 2022, cea mai stringentă problemă pentru locuitorii din mun. Chișinău este calitatea drumurilor (fiecare al doilea respondent). Locuitorii au spus că sunt mai degrabă sau foarte nemulțumiți de: calitatea trotuarelor (69%), spațiile de parcare (67%), calitatea drumurilor (65%), infrastructura pentru bicicliști (59%) și infrastructură pentru persoanele cu necesități speciale (56%).
Ion Ștefăniță
Care este strategia Dvs. pentru drumuri calitative. Care vor fi traseele principale care vor fi reparate?
„Vreau să menționez că municipalitatea deja a inițiat proiectele de reabilitare a infrastructurii rutiere, astfel voi asigura această continuitate ca arterele principale care face conexiunea între sectoare să fie accesibile, confortabile pentru o mobilitate mai prietenoasă, în acest sens proiectele trebuie să prevadă toți participanții în trafic: transportul public cu benzile dedicate, pistele pentru bicicliști, spațiile pietonale. Iar acest proiect în platforma noastră electorală este unul prioritar, sub obiectivul de reper: Chișinău, orașul 15 minute. Prin urmare, fiecare citadin indiferent de destinație, să aibă o mobilitate confortabilă spre grădiniță, școală, punct de alimentație, sau destinații socio-culturale. Pentru a realiza acest obiectiv, este necesar să dublăm investițiile în infrastructura rutieră, fiind bugetat cu 4 mlrd lei”.
Care va fi strategia pentru trotuare și care vor fi ele?
„Vreau să Vă atrag atenția că subsemnatul, Ion Ștefăniță, ex-consilier municipal este autorul conceptului pentru reabilitarea spațiilor pietonale, în acest sens în 2017, am elaborat conceptul, care prevedea reabilitarea spațiilor pietonale, spațiilor verzi adiacent spațiilor pietonale, iluminat stradal LED (felinare) și mobilierul urban care prevede: bănci și urne, jardiniere pentru flori. Acest proiect, se referă la perimetrul urban: A. Șciusev – Sfatul Țării – M. Kogălniceanu – Maria Cebotari, cartierul Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală, cel mai vizitat muzeu din Chișinău, cel mai vechi muzeu din țară, prin urmare, am reușit să-l bugetăm în 2018, fiind susținut de o majoritate de consilieri din CMC, iar în 2019 cu entitatea de profil Direcția Generală Mobilitate Urbană, am reușit să executăm acest proiect, exact în 90 de zile, astfel din 20 iunie 2019, până la 20 septembrie am reușit să reabilităm 2800 m2 de spațiu pietonal, 1200 m2 spații verzi, gazon și plantați arbori, 18 bănci, 36 de urne, 12 jardiniere. Iluminatul LED cu felinare econome. Proiectul a fost inaugurat de Hramul mun. Chișinău, 14 octombrie 2019. Acest concept, mă bucur că a fost apreciat, și preluat pentru noile proiecte urbane: str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni, str. Pușkin, bd. Grigore Vieru, str. M. Eminescu, str. Maria Cebotari, str. Vlaicu Pârcălab, deci pe acest concept trebuie să mergem în Chișinăul Vechi și în sectoarele capitalei, până în suburbii, mai ales că acest concept se integrează perfect în imaginea de brand – Chișinăul meu alb.”
Strategia pentru spațiile de parcare ?
„Studiind cadastrul municipal al terenurilor, propun dezvoltarea proiectului pentru viitoarea entitate municipală Parking Chișinău, cu amenajarea parcărilor subterane în curțile urbane, acest proiect poate fi realizat atât de municipalitate prin proiect creditat, respectiv gestionat însăși de municipalitate, iar veniturile încasate vor fi redirecționate spre amenajarea noilor spații de parcare. Proiectul poate fi extins și pentru zonele moarte ale urbei, mă refer la fostele zone industriale, care azi sunt abandonate. În acest sens, pot fi dezvoltate proiectele de parcare etajată- supraterană/subterană. La fel, ca alternativă, în cazul când municipalitatea se declară incapabilă din punct de vedere financiar să dezvolte acest proiect, acest lucru este posibil cu dezvoltatorii, agenții economici care sunt interesați spre un parteneriat public privat, transparent, corect cu sarcini clare, pentru a realiza acest proiect necesar Chișinăului.”
Infrastructura pentru cicliști?
„În orele de muncă, prefer să fiu cu Rândunica mea, deci bicicleta mea, care are exact vârsta mea 43 de ani, iar din 2018, eu sunt în mobilitatea urbană și cu bicicleta. Deci proiectul de infrastructură, destinat cicliștilor este unul prioritar pentru mine, prin urmare pistele pentru bicicliști vor fi extinse, iată exact cum au fost amenajate pistele prin coridorul verde, str. 31 august 1989, așa trebuie să fie în conexiunea dintre sectoare, chiar și suburbii”.
Infrastructura pentru persoanele cu necesități speciale?
„Din câte cunosc, normele în construcție prevăd acest subiect, iar noile obiective construite trebuie să prevadă acest obiectiv. Pentru agenții economici, antrenați în comerț, alimentație, sunt normele în vigoare care îi obligă să amenajeze aceste spații de acces cu pante și bare de sprijin, ascensoare.”
Siguranța rutieră pentru șoferi, pietoni, cicliști, etc. ?
„Cu adevărat numărul accidentelor este în creștere în municipiul Chișinău, în oraș nu domină o cultură în mobilitatea urbană, prin urmare acest stres urban, poate fi soluționat doar prin proiectele de infrastructură calitativ executate; benzi dedicate, spații pietonale bine delimitate, marcaje vizibile, treceri de pietoni iluminate. Și desigur o campanie de informare, educativ, pentru un respect reciproc pentru o mobilitate urbană confortabilă”.
Anatolie Prohnițchi
Care este strategia Dvs. pentru infrastructura pentru bicicliști?
„Vom crea o rețea pietonală și de ciclism care să unească toate sectoarele”.
Cum va fi asigurată infrastructura pentru persoanele cu necesități speciale?
„Vom construi în edificiile subordonate Primăriei rampe de acces și vom instala ascensoare pentru facilitarea accesului persoanelor cu necesități speciale și în etate”.
Care este strategia Dvs. pentru drumuri calitative?
„Vom reevalua starea drumurilor din oraș și vom elabora un plan de reparație capitală al acestora, inclusiv reamenajarea intersecțiilor”.
Ce măsuri veți întreprinde pentru sporirea siguranței rutiere pentru șoferi, pietoni și utilizatori ai mijloacelor de transport alternativ?
„Vom restabili marcajul de calitate corespunzător pentru trecerile de pietoni”.
Ion Bulgac
Care este strategia Dvs. pentru spații de parcare?
„Măsura parcărilor cu plată trebuie privită în complexitate și însoțită de investiții masive în transportul public modern și infrastructură pentru transportul alternativ. Introducerea unui sistem centralizat de management al transportului public, de comandă și control al traficului urban PTM-UTC (Public Transport Management – Urban Trafic Control), cu semafoare în val de verde și automate de semnalizare integrate pentru marile intersecții”.
Popa Ruslan
Care este strategia Dvs. pentru drumuri calitative?
„Mai întâi creăm un plan urbanistic al mun. Chișinau. Dacă în general, strategia e simpla, facem drumuri cum scrie carte, cu implementarea tehnologiilor și materialelor noi. Unica regulă va fi: calitate mai presus de cantitate”.
Care vor fi traseele principale care vor fi reparate?
„Noi avem bulevardul principal Ștefan cel Mare și ca străzile auxiliare, strada Columna, 3 benzi cu direcționarea traficului spre str.Ismail și str. București, 3 benzi cu direcționarea traficului pînă la Spitalul de Urgență. Anume aceste străzi vor fi reparate, ca în final să avem trei benzi într-o direcție și 3 benzi în alta.
Plus la asta, vom lărgi șoseaua Balcani, ca în final să avem un traseu de ocolire cu două benzi spre Chișinău și două benzi spre Stăuceni – Ciocana”.
Care este strategia Dvs. pentru trotuare calitative?
„Trotuarele calitative care vor servi mulți ani, se fac din beton și marmură mărunțită”.
Care vor fi primele trotuare reparate?
„O necesitate urgentă de reparații a trotuarelor este pe străzile V.Lupu, București, Columna”.
Care este strategia Dvs. pentru spații de parcare?
„Strategia mea este de a introduce parcarea cu plată obligatorie 50 lei pe ora în sectorul Centru.
Astfel, noi rezolvăm trei probleme majore a capitalei.
- a) Rezolvăm problema ambuteiajelor, pentru ca aproximativ 60% din mașini vor rămâne la parcare acasă și nu va mai participa în trafic. Mulți vor alege să vină în centru cu taxi, sau microbus/troleibus, în loc să plătească 500 lei zilnic pentru parcarea automobilului propriu.
- b) Rezolvăm problema parcărilor, pentru ca cei 60% de mașini nu vor veni în centru și locuri de parcare vom avea câte vrei”.
- c) Cele 40% din mașini, care totuși vor veni în centru și vor se vor parca, vor aduce un venit considerabil, ca noi să putem repara toate drumurile și trotuarele din centru și în alte sectoare a orașului.
Ce ține de locuri de parcare în alte sectoare ale orașului, propun să construim câte o parcare multietajată la fiecare 5 case cu 9 etaje. Un preț de 1000 de lei pe luna, consider ca un preț accesibil pentru un loc de parcare în aceste parcări”.
Care este strategia Dvs. pentru infrastructura pentru bicicliști?
„Din păcate, noi azi nu avem loc să facem trasee pentru bicicliști în majoritate sectoarelor Chișinăului. Trebuie de creat un plan urbanistic și de consultat specialiștii, și după asta vom vedea unde putem să creăm trasee pentru bicicliști. Este important să ținem cont de siguranța bicicliștilor în primul rând”.
Cum va fi asigurată infrastructura pentru persoanele cu necesități speciale?
„Fiecare organizație care se află pe teritoriu capitalei, este obligată să facă infrastructură pentru persoane cu necesități speciale. Iar departamentul din cadrul primăriei, trebuie să verifice și să pună amende usturătoare celor, care nu asigură accesul în clădire. Ce ține de locuri publice, evident că primăria trebuie să construiască pandusuri peste tot, unde mai este nevoie de ele”.
Ce măsuri veți întreprinde pentru sporirea siguranței rutiere pentru șoferi, pietoni și utilizatori ai mijloacelor de transport alternativ?
„Taxi vor circula exclusiv pe banda dreapta a transportului public. Asta va oferi călătorilor posibilitatea de a merge la destinație în siguranță și fără necesitatea de a sta în ambuteiaje. Totodata, vor fi mai puține incidente rutiere.
Vom instala semafoare noi, inteligente, care vor calcula numărul mașinilor și arăta verde sau roșu în dependență de cat de intens e traficul și numărul automobilelor în așteptare/trecere.
Trecere pentru pietoni vor fi numai la semafoare. Numai așa putem minimiza numărul accidentelor pe trecerile de pietoni. Totodată, în așa caz, pietonii vor trece strada organizat în grup, și nu câte unu când vrea, așa cum este astăzi”.
Gligor Ștefan
Care este strategia Dvs. pentru drumuri calitative? Care vor fi traseele principale care vor fi reparate?
„Strategia noastră pentru reparația drumurilor din Municipiul Chișinău se va baza pe Planul de Mobilitate Urbană. Odată ce acest plan va fi gata, vom ști cu exactitate unde vom interveni de urgență, în termen mediu și lung. Vom acorda prioritate traseelor intersectoriale aflate în stare avansată de uzură.
Atenție deosebită vom acorda calității drumurilor prin contractarea expertizei independente la evaluarea calității lucrărilor efectuate”.
Care este strategia Dvs. pentru trotuare calitative? Care vor fi primele trotuare reparate?
„Trotuarele trebuiesc amenajate prioritar în preajma grădinițelor, școlilor și spitalelor. În al doilea rând în zonele pietonale cu trafic pietonal intens, pe străzi principale și în al treilea rând pe drumurile secundare cu trafic pietonal redus.
Vom acorda atenție la proiectarea și construirea infrastructurii pietonale necesităților persoanelor cu necesități speciale, circulației facile a cărucioarelor, la fel etapizat, vom interveni primar în intersecții, în preajma grădinițelor, școlilor, spitalelor și instituțiilor publice”.
Care este strategia Dvs. pentru spații de parcare?
„Vom amenaja locuri de parcare în toate sectoarele, conform locațiiilor indicate în studiul de mobilitate urbană – multietajate, P&R, Subterane, parcări la nivelul carosabilului. Există un plan municipal din 2021, de amenajarea a circa 40,000 de locuri de parcare în Municipiul Chișinău. Acesta trebuie examinat și implementat”.
Care este strategia Dvs. pentru infrastructura pentru bicicliști? Care vor fi primele trasee amenajate?
„Pistele pentru cicliști trebuie să fie sigure pentru cicliști și pietoni. Trebuie la maximum să evite carosabilul. Trasee prioritare: (a) Segmentul Alecu Russo care unește Ciocana cu Rîșcani, (b) Telecentru-Valea Morilor-Dendrarium-Parcul Alunelul-Parcul „La Izvor”, (c) Valea Trandafirilor – 31 August – Dendrarium – Universitatea „Ion Creangă” ”.
Ce măsuri veți întreprinde pentru sporirea siguranței rutiere pentru șoferi, pietoni și utilizatori ai mijloacelor de transport alternativ?
„Implementarea conceptului Vision Zero:
- Implementarea de urgență a auditului de securitate rutieră pentru reducerea numărului de accidente rutiere cu implicare pietonilor.
- Iluminarea, denivelarea trecerilor de pietoni și crearea insulelor de securitate pentru pietoni. Reducerea vitezei de deplasare a automobilelor la 30 km pe oră în locurile de traversare a străzii, în preajma grădinițelor și școlilor”.