Întrebați spontan, adică prin întrebare deschisă, ce probleme are orașul, 18% din respondenții sondajului Primăria Mea din 2022 au menționat transportul public. Totodată, 48% au menționat că sunt mai degrabă sau foarte nemulțumiți de orarul sau numărul unităților de transport și 34% – de calitatea unităților de transport.
Anatolie Prohnițchi
Cum veți asigura un număr suficient de unități și respectarea programului? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
„Vom eficientiza sistemul de transport public din municipiu prin ajustarea rutelor de transport public și modernizarea Parcului Urban de Autobuze, Rețelei de Transport Electric.
Vom crea un Centru de Monitorizare a Traficului, care va permite monitorizarea și gestionarea mai eficientă a traficului, inclusiv a transportului public”.
Ștefăniță Ion
Cum veți asigura un număr suficient de unități și respectarea programului? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
„Măsuri deja luate, parcurile urbane (autobuse, troleibuze) au fost completate la 50 % cu tehnică nouă, dar trebuie să bugetăm în continuare pentru a asigura la 100% aceste întreprinderi municipale. Prioritare trebuie să fie inclusiv suburbiile cu cuprinderea arterelor principale, prin urmare este necesar de achiziționat inclusiv și minibus, accesibil pentru arterele în relief, spre exemplu Durlești, spre str, Caucaz, sau Grătiești, spre artera principală în direcția sud–vest al suburbiei”.
Popa Ruslan
Cum veți asigura un număr suficient de unități și respectarea programului?
„Readucem microbusele, însă de data asta, microbusele trebuie să fie noi, preferabil de tip hybrid (electrice). Maximum 20 locuri pentru pasageri. Nimeni nu va sta în picioare. Intrarea si iesirea strict la stațiile de transport public. Prețul călătoriei 20 lei. Astfel, noi în mun. Chișinău vom avea troleibuze/autobuze cu 6 lei de călătorie, microbuse cu 20 lei de călătorie”.
Gligor Ștefan
Cum veți asigura un număr suficient de unități și respectarea programului?
„Problema este nu doar în numărul de unități, ci în felul în care acestea sunt folosite și cum este administrat sistemul. Deși tariful a fost majorat de 3 ori, transportul public în continuare este subvenționat cu cca 800 milioane lei din totalul de 7.3 miliarde.
- Faptul că după majorarea prețului de 3 (!) ori subvențiile continuă să crească vorbește despre un cumul de eventuale probleme care necesită un audit – financiar și logistic.
- Avem nevoie de urgență să asigurăm transparență financiară, să ne asigurăm că nu se fură din vânzări și nu se delapidează subvențiile și banii incasați.
Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?
Sistemul de benzi dedicate este o reformă făcută pe jumătate.
În baza Planului de Mobilitate Urbană e nevoie de:
- înființarea unui sistem de semaforizare inteligentă, replanificarea rutelor de transport public, instalarea de GPS și panouri informative în fiecare stație, implementarea sistemului de taxare electronică, implementarea sistemului de tichet unic, îmbunătățirea sistemului de management financiar al PUA și RTEC.
- În sumă, toate aceste măsuri vor da deja un efect semnificativ de îmbunătățire a transport public și vor genera venituri suplimentare.
- Primăria va face eforturi constante de mărire a flotei de troleibuze și autobuze, și se va da prioritate transportului ecologic (electric și hibrid).
- Transportul public trebuie să devină prima opțiune de mobilitate urbană din Chișinău. Sistemul de conectare a orașului cu suburbiile trebuie optimizat și în acest sens au fost deja atrase sume considerabile de bani la Primărie. Acești bani trebuiesc doar folosiți după destinație. Odată cu eliminarea corupției, reformele pot fi implementate rapid și eficient”.