Ion Ceban

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Ion Ceban este candidatul înregistrat din partea Partidului Socialiștilor. Ceban a fost consilier municipal din 2015, anterior fiind deputat din partea PCRM între 2011 și 2014, ulterior votat deputat din partea PSRM în 2014-2015. Acesta nu este la prima încercare de a ajunge în funcția de primar, în 2018, pierzând în fața candidatului ACUM, Andrei Năstase.
Studii:    Ion Ceban s-a născut la 30 iunie 1980 în mun. Chișinău. A studiat la Universitatea de Stat, Facultatea de Matematică și Cibernetică între anii 1997-2002, ulterior între 2002-2003 a studiat la Universitatea Tehnică din Moldova, Facultatea de Informatică și Microelectronică (Masterat). Ceban a mai studiat la Academia de Administrație publică de pe lângă Președintele  Federației Ruse (2015-2018) și Școala Națională de Administrație din Franța (2016).
Activitatea profesională:
2000-2002 - Primăria mun. Chișinău, DGAS, elaborare, coordonare proiecte și programe, domeniul social;   
2002-2004 - Rețeaua Informațională a Guvernului, director al departamentului proiecte, vice-director;
2004-2005 - Aparatul Președintelui Republicii Moldova, consultant principal, domeniul politica internă;
2005-2008 - Guvernul Tarlev, Ministerul Educației și Tineret, șef direcție programe pentru tineret, vice-ministru al Educației și Tineretului;
2008-2009 - Guvernul Greceanîi, șef al secretariatului comisiei naționale pentru integrare europeană;
2009-2011 - Parlamentul Republicii Moldova, consultant, șef al cabinetului Vicepreședintelui Parlamentului;
2011-2014 și 2014-2015 - Parlamentul Republicii Moldova, deputat în Parlament (legislatura a XIX-a și XX-a), inclusiv vicepreședinte al Comisiei cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media;
2015-prezent - Consiliul Municipal Chișinău. Președinte al fracțiunii PSRM în Consiliul Municipal;
2016-2018 - Consilier prezidențial pe politica internă, secretar, purtător de cuvânt al Președintelui Republicii Moldova;
Februarie 2019-prezent, deputat ales pe listele PSRM.
Declarația de avere:      Potrivit declarației de avere și interese pentru anul 2017, familia lui Ion Ceban a avut venituri de puțin peste 273 de mii de lei (22,5 mii de lei lunar). 34 de mii de lei au venit de la Președinția R. Moldova. Pe lângă aceasta, soții Ceban au obținut 8 mii de lei din dobânzile de la bancă, acolo unde păstrează 185 de mii de lei, 90 de mii de lei după ce au vândut un automobil Toyota Prius, 18,6 mii de lei din vânzarea unui teren într-o zonă de vile de la Bălăbănești, Criuleni, 20,7 mii de lei, indemnizații de la Consiliul Municipal Chișinău, și 59,4 mii de lei, din indemnizația pentru îngrijirea copilului de la CNAS. În 2017, familia Ceban a achiziționat un automobil nou, Skoda Kodiaq, fabricat în 2017. Soții Ceban indică în declarația de avere și interese pentru anul 2017 faptul că au contractat un credit în valoare de 7 mii de euro (aproximativ 150 de mii de lei) cu o rată a dobânzii de 0%, datorie acumulată către compania „DAAC Auto” SRL, companie de la care a fost procurată mașina. Banii urmează să fie rambursați până în 2019.
Participarea în alegerile municipiului:      Ion Ceban a candidat și la alegerile din 20 mai 2018, unde a acumulat 40.97% în primul tur, iar în al doilea a acumulat 47.43% cedând în fața lui Andrei Năstase care a acumulat 52.57%, însă ulterior alegerile au fost invalidate.
Apartenența de partid: 2004-2012 - Partidul Comuniștilor din Republica Moldova  2012-prezent - Partidul Socialiștilor din Republica Moldova

Soluțiile candidatului la problemele prioritare

Drumurile și trotuarele
Drumurile și trotuarele

Care este strategia Dvs. pentru drumuri calitative? Care vor fi traseele principale care vor fi reparate? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor?

Drumurile sunt una din problemele principale ale Chișinăului, practic în toate sondajele locuitorii capitalei o enunță printre primele. Nu este simplu sa rezolvi rapid o problemă lăsată fără atenție zeci de ani, însă am avut mai multe consultări cu experți în domeniu și pot să afirm că drumurile Chișinăului vor fi reparate. Nu ar fi corect acum să enumăr anumite străzi, deoarece majoritatea necesită reparații, chiar și cele care au fost, cică, reparate, ca de exemplu bulevardul Ștefan cel Mare.  

Reparațiile vor fi făcute conform unui plan prestabilit, reieșind din priorități, iar abordarea va fi în conformitate cu prevederile și normele moderne de proiectare și construcție a străzilor urbane.

Planific anual să investim în reparația curentă și capitală a drumurilor circa 300 de milioane lei. Banii vor fi din bugetul municipal, dar și atrași din exterior. 

 Care este strategia Dvs. pentru trotuare calitative? Care vor fi primele trotuare care vor fi reparate? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? 

Reparația trotuarelor trebuie să se regăsească în planul de reabilitare a străzilor unde să fie prevăzută finanțare pentru amenajarea teritoriului adiacent, ca să nu permitem degradarea trotuarelor. Problema e că străzile se mai repară într-un fel sau altul, iar trotuarele rămîn în gropi. În marea majoritate reparațiile trotuarelor se face prin pavare, cel mai frecvent lucrările sunt de calitate joasă și timp de o iarnă tot pavajul se prăbușește și se distruge.   În programul meu de reabilitare a infrastructurii drumurilor reparația trotuarelor este privită în complex. Și, deși mereu s-a spus că nu sunt suficiente resurse, problema ține mai mult de eficiența gestiunii banilor alocați, decît de cantitatea lor.

Curățenia
Curățenia

Care vor fi acțiunile pe care le veți face pentru a înlătura murdăria?

Voi insista asupra eficientizării lucrului Regiei Autosalubritate, în primul rînd. Știm că parcul de autospeciale necesită renovare și am făcut tot posibilul ca Consiliul Municipal să aloce resurse pentru procurarea autospecialelor noi. Doar în 2018 au fost procurate 12 unități, numai în luna septembrie curent au fost procurate 278 de containere noi.  În CMC am promovat programe de amenajare a parcurilor, spațiilor verzi, scuarurilor. Toate aceste acțiuni vor fi continuate și, totodată, va fi creată o infrastructură modernă de colectare a deșeurilor, inclusiv sortarea strictă. Evident că pentru a avea un oraș curat e nevoie și de cultura noastră, a tuturor. Putem avea cele mai performante tehnologii, dar nu ne vor fi de mare folos atît timp, cît aruncăm gunoiul alături de tomberon.

Transportului public
Transportului public

Cum veți rezolva problema transportului public? Care sunt costurile estimate și sursa fondurilor? Cum vedeți soluția pentru problema transportului public suburban?

Întîi de toate va fi renovat parcul de troleibuze și cel de autobuze cu unități confortabile pentru pasageri, inclusiv pentru persoane cu nevoi speciale. Licitațiile pentru procurarea unităților de transport public vor fi făcute transparent și cu grijă față de fiecare bănuț public, astfel ca randamentul cost-calitate să fie maximal. Vor fi create benzi speciale pentru circulația transportului public, iar orarul liniilor va fi respectat cu strictețe. Oamenii trebuie să fie siguri că troleibuzul sau autobuzul va fi la stația X exact la timpul stabilit ca să își poată planifica timpul necesar pentru a ajunge la locul destinației. Pentru confortul chișinăuienilor planificăm să introducem un bilet unic pentru toate tipurile de transport public. Pentru locuitorii suburbiilor vor fi amenajate stații modulare în fiecare sector al Chișinăului care vor permite trecerea simplificată din transportul suburban în cel public urban.

Aspectul oraşului
Aspectul oraşului

Ce considerați că ar trebui îmbunătățit, în primul rând, în ceea ce ține de aspectul orașului? Cum trebuie de realizat asta?

Ca să aducem capitala la faima ei de oraș verde, construit din piatră albă, avem strictă nevoie de Concepția de dezvoltare durabilă a municipiului Chișinău și de actualizarea Planului Urbanistic General care va fi respectat cu strictețe. Doar astfel putem stopa practica de construcție a blocurilor fără nici o regulă și concept arhitectural unic prin parcuri, pe trotuare și în cele mai neverosimile locuri. Îmi propun în doi ani aprobarea și începerea implementării Planului de mobilitate urbană durabilă prin care să avem o viziune strategică de dezvoltare a infrastructurii rutiere și pietonale, a transportului public, organizarea parcărilor și crearea infrastructurii pentru bicicliști. Planific aprobarea unui concept de reabilitare a zonei istorice a Chișinăului. Evident că voi continua proiectele de reabilitare a parcurilor, havuzurilor și a fondului locativ. 

Corupţia
Corupţia

Care credeți că este cauza corupției din administrația publică locală? Cum vă propuneţi să o rezolvați?

Din punctul meu de vedere corupția a avut la bază netransparența activității primăriei și gestionării patrimoniului public, în primul rînd, al celui funciar și financiar, înrădăcinarea profundă a diferitor scheme dubioase. E un flagel care poate fi combătut dacă este voință și dorință. Pînă în 2021 va fi lansat sistemul electronic care va funcționa în baza principiului ”Ghișeul unic”. Angajările în funcții administrative vor fi făcute doar în baza performanțelor profesionale. Fiecare problemă va avea ”nume” și funcționarul responsabil de soluționare va purta răspundere personală.  Toate achizițiile vor fi făcute electronic. Bunurile municipale vor fi evaluate și gestionate în interes comunitar, iar deciziile care vor trezi suspiciuni – expediate pentru examinare organelor abilitate.

Distribuie